BELANGRIJKE DATA & HANDLEIDINGEN
Op deze pagina geven we jullie graag een overzicht van alle belangrijke data en handleidingen voor de boekenverantwoordelijke van de school.
Houd deze pagina goed in de gaten (tip: sla deze op bij jouw favorieten), we vullen deze regelmatig aan met nieuwe info!
Belangrijke data
Hieronder vind je een chronologisch overzicht van de belangrijke data.
Onder dit overzicht wordt elk punt afzonderlijk toegelicht.
Februari-maart
Boekenlijsten beschikbaar: Vanaf februari.
Advies van de uitgevers: Periode februari-maart, advies in LML na de paasvakantie.
April
Offerteaanvraag kledij: 01/04
Offerteaanvraag schoolbenodigdheden: 01/04
Schrappen extra materiaal: 30/04
Ingeven van prognoses: 30/04
Planning inleveren huurboeken: In de loop van april.
Mei-juni
Boekenlijsten klaar: 20/05
Offerteaanvraag eigen cursussen: 01/06
Boekenlijsten publiceren: 26/06
Inleveren huurboeken: Midden juni-begin juli, afhankelijk van de vooraf bepaalde planning.
Juli-Augustus
Bestellen (leerlingen): Voor 15/07
Aanvraag huurverlenging (leerlingen): Uiterlijk 15/07
Uiterlijke datum inleveren huurboeken (leerlingen): 31/07
September-oktober-november
Aanvraag retourophaling: Uiterlijk 30/09
Retourophaling: Voor de herfstvakantie, afhankelijk van de vooraf bepaalde planning.
Aanvraag collectieve acties: Uiterlijk 01/11
Boekenlijsten beschikbaar
Jullie boekenlijsten zijn vanaf februari beschikbaar voor het komende schooljaar. Wanneer je inlogt via LML, zal je direct de nieuwe boekenlijsten te zien krijgen.
Je kan dit controleren in de rechterbovenhoek, waar het schooljaar staat genoteerd.
Dit is een kopie van de huidige boekenlijsten, waarin jullie de nodige aanpassingen kunnen doen voor komend schooljaar.
Voor nieuwe scholen die instappen komend schooljaar zetten wij de huidige boekenlijsten in LML.
Indien dit nog niet gebeurde geven we jullie een seintje wanneer dit klaar is zodat jullie vervolgens de nodige aanpassingen kunnen invoeren.
Advies van de uitgevers
Om jullie perfect te kunnen informeren over de wijzigingen die zich voordoen bij de uitgevers, zitten wij met hen samen in de loop van februari en maart.
Momenteel hebben wij afspraken met Die Keure, Pelckmans en Van In.
Op basis van deze gesprekken zullen wij jullie huidige boekenlijsten nakijken en adviseren in functie van mogelijke wijzigingen, denk hierbij aan nieuwe uitgaven, de onderwijshervorming, …
Deze adviezen plaatsen wij in LML, deze herken je aan de rode tekstballon.
Daarnaast maken we ook een algemeen pdf-bestand op waarin wij deze info overzichtelijk weergeven, zeer handig om deze lijst ook beschikbaar te stellen in de leraarskamer!
LML zorgt zelf ook voor enkele automatische adviezen zoals uitverkochte titels, nog niet verschenen boeken en vervangers.
Deze herken je aan het uitroepteken, rode of gele bol bij het artikel zelf.
Enkel de door ons ingegeven adviezen komen met een tekstballon en in het pdf-bestand.
Offertes extra materiaal
Naast schoolboeken verdelen we uiteraard ook andere benodigdheden zoals gedrukte cursussen van leerkrachten, mappen, cursusblokken, passers, knutselmateriaal, rekenmachines, bedrukte kledij voor sport of praktijkvakken, schoenen, …
Door de grote afname bij onze leveranciers, kunnen wij jullie uiterst onderwijsvriendelijke prijzen garanderen.
Wensen jullie bepaalde zaken op te nemen op de boekenlijsten komend schooljaar?
Wij bezorgen jullie met veel plezier een offerte op maat van de school en jullie leerlingen!
Bij de handleidingen kan je per type vinden welke info wij zeker nodig hebben voor het opmaken van een offerte.
Een offerteaanvraag ontvangen wij het liefst zo snel mogelijk, uiterlijk op onderstaande data:
Offerte kledij: 01/04
Offerte schoolbenodigdheden: 01/04
Offerte eigen cursussen: 01/06
Schrappen extra materiaal
Wensen jullie niet langer met bepaalde artikels te werken dan kunnen deze geschrapt worden van de boekenlijsten.
Omdat extra materiaal zoals eigen cursussen, kledij, … vaak schoolgebonden zijn, vragen we om ons een seintje te geven wanneer jullie niet-boeken schrappen van de boekenlijsten.
Zo voorkomen we dat wij onnodig extra volume inkopen in onze voorbereiding voor komend schooljaar en kunnen we samen bespreken wat er met de huidige voorraad zal gebeuren.
Schrappen niet-boeken: 30/04
Ingeven van prognoses
Om ons goed voor te kunnen bereiden op het bestelseizoen plaatsen wij binnenkort onze eerste bestellingen bij de uitgevers, hiervoor hebben wij jullie prognoses nodig!
Geef hierbij een zo goed mogelijke schatting van het aantal leerlingen dat jullie volgend jaar verwachten per klas.
Indien jullie ook met keuzevakken werken moet dit ook apart worden ingevuld per keuzevak per klas.
De prognoses kan je heel eenvoudig ingeven via LML, meer info vind je bij de handleidingen (LML).
Ingeven van de prognoses: 30/04
Boekenlijsten klaar & publicatie
Wanneer jullie klaar zijn met alle wijzigingen in de boekenlijsten is het belangrijk om ons een seintje te geven, enkel het goedkeuren in LML is niet voldoende.
Na dit seintje gaan wij verder aan de slag om de boekenlijsten klaar te maken voor publicatie en lezen we jullie lijsten nog een laatste keer na.
Hieronder noteren we nog enkele data, indien deze niet haalbaar zijn voor jullie vernemen we dit graag.
Boekenlijsten klaar: 20/05
Boekenlijsten publiceren: 26/06
Leerlingen dienen vóór 15 juli te bestellen zodat wij hun boeken tijdig, voor 1 september, kunnen leveren.
Inleveren huurboeken & planning
Eind juni dienen de huurboeken ingeleverd te worden.
Onze collega Petra Van Bunder contacteert de scholen waar huurboeken in omloop zijn in de loop van april voor de planning.
Jullie kunnen dan met haar de werkwijze en alle praktische zaken afstemmen.
Hieronder vinden jullie alvast de tijdlijn voor de leerlingen met huurboeken:
Juni – Alle leerlingen met huurboeken ontvangen een e-mail met hun inleverformulier (jullie krijgen dit van alle leerlingen in 1 bestand als back-up).
03/07 – Wij sturen een eerste herinnering indien huurboeken niet (volledig) werden ingeleverd
15/07 – Wanneer een leerling boeken langer dan 1 augustus wenst bij te houden (vb. herexamens), moeten ze dit digitaal aanvragen vragen via de website vóór 15 juli.
20/07 – Wij sturen een tweede herinnering indien huurboeken niet (volledig) werden ingeleverd
01/08 – Alle huurboeken dienen te zijn ingeleverd, tenzij uitstel werd aangevraagd
15/08 – Uitsturen van schadefacturen indien huurboeken niet (volledig) werden ingeleverd
31/10 – Uiterste datum voor inleveren, wanneer uitstel werd aangevraagd
Wanneer een leerling de boeken niet inlevert op school, kan deze de boeken alsnog inleveren rechtstreeks aan Studieshop.be.
Hiervoor kunnen ze langskomen en de boeken (met inleverformulier) persoonlijk afgeven of betalend per post opsturen naar onderstaand adres:
Studieshop.be
t.a.v. Dienst inleveren
Waaslandlaan 8A3 bus 1
9160 Lokeren
Retourneren via school
De school kan een retour aanvragen waarbij Studieshop.be eenmalig langskomt op school om deze op te halen. Om alles vlot te laten verlopen vind je bij de handleidingen een handig stappenplan waarin je alle afspraken hieromtrent kan terugvinden alsook de verschillende werkwijzen en welke documenten hiervoor aangeleverd moeten worden door de school zodat Studieshop.be deze retours goed kan verwerken.
Retouraanvraag: 30/09
Retourophaling: Vóór de herfstvakantie, afhankelijk van de vooraf bepaalde planning.
Aanvraag collectieve acties: 01/11
Bij de retourophaling via de school kunnen schoolbestellingen geretourneerd worden alsook retours van leerlingen in functie van een collectieve actie (wijziging aan de boekenlijst na publicatie).
Het retourneren van leerling-bestellingen kunnen niet via deze weg geretourneerd worden, zij dienen de retoursticker te gebruiken die mee in de doos zit.
Handleidingen
LML
Via deze link kan je de handleiding in PDF downloaden: Handleiding LML
Daarnaast hebben we ook de videohandleiding beschikbaar, deze kan je hier bekijken:
Prognoses ingeven doe je zo:
1. Kies in het menu links voor Mijn budget.
2. Klik rechts op de rode knop Prognoses invoeren.
3. Vul bij elke klas de prognose in.
4. Indien er binnen een klas keuzevakken zijn, dienen deze aparte prognoses te krijgen. Klik hiervoor aan de rechts achter de klas op Details en vul bij het keuzevak de aparte prognose in.
5. Klik bovenaan rechts op Wijzigingen opslaan
PSO
Via deze link kan je de handleiding in PDF downloaden: Handleiding PSO
Daarnaast hebben we ook de videohandleiding beschikbaar, deze kan je hier bekijken:
Wist je dat je ook van schoolbestellingen de levering kan opvolgen? Kijk hier hoe je de track & trace kan raadplegen: Schoolbestelling – pakket volgen
Hoe plaats je een schoolbestelling?
Om een bestelling voor de school te plaatsen vul je deze template in en mail je deze door naar jouw relatiebeheerder: Template schoolbestelling
Wij geven de bestelling in en bevestigen dit per mail.
We leveren de artikelen op school, na levering ontvangen jullie hiervan de facturatie.
De facturatie wordt standaard per post verzonden, een digitale kopie kan je ook steeds terugvinden in PSO bij “Intern boekenfonds” en daarna “Facturen”.
Offerteaanvragen extra materiaal
Om een offerte aan te vragen voor extra materiaal zoals eigen cursussen, kledij, schoolbenodigdheden, … hebben we onderstaande aanvraagdocumenten opgemaakt. Gelieve deze in te vullen en door te mailen naar jouw relatiebeheerder om een offerte aan te vragen.
Op deze manier beschikken we over alle nodige info om een offerte op maat te maken voor jullie.
Eigen cursussen: Aanvraag offerte eigen cursussen
Kledij: Aanvraag offerte kledij
Schoolbenodigdheden: Aanvraag offerte schoolbenodigdheden